aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 19 september 2023

Tisdag 19.9.2023 (förra veckan: lekar med musikstuderandena och lära känna lite de i musikalakademien) Vi har inlett veckan med nya kurser

Av Rymil - 19 september 2023 18:50

Förra veckans måndag hade vi olika lekar med musikstuderandena och en i gången i scenkonst skulle leda en lek på var som de valt att ha. Det var roligt. Tisdag och onsdag hade vi studerande från musikalakademien på besök från Umeå och vi lärde känna varandra med olika övningar och hade även program på kvällen. Jo, det var helt okej. Jag tror att det blir mer spännande när vi väl får starta på projektet, men kanske det var helt bra att få träffas före det också :) jag var nämligen ganska trött förra veckan så jag hängde bara på liksom utan så mycket tanke kanske. På torsdag hade vi planering av vårt pomperipossa processdrama. På fredagen redovisade vi det sådär ungefär till läraren. Det gick helt bra men det behövs ännu finslipas. På fredagen avslutade vi dagen och lek-kursen med några lekar. Som var:
Flirtleken
Polisen
Alfabetssaga
Kani kani kani
Zip zap boing.
Den snälla skogen
Modprovet: två håller i en filt och en ska springa blind så hårt den bara vågar in i filten. Det var ju lite kul!

Oh well! Nu har en ny vecka startat med nya kurser! Igår började vi med pedagogikens sociologi-kursen. Jag tycker den kursen verkar intressant åtminstonet när jag läste i boken jag lånade för kursen. Råkade visst fastna i boken och satt och läste i nån timme. Och kul att få skriva essäer igen, det var länge sedan man gick i gymnasiet, fast då tyckte jag inte om att skriva essäer hahaha. Inte om att läsa böcker med massa intressant fakta heller hehe. Som tur har man förändrats :D (bara det inte är svårläst så)

Idag har vi haft Röst och rörelse och därefter röst och text. Röst och rörelse blev en riktig muskeljumppa. ?Fram med yogamattorna! Lägg er ner. Nu ska ni andas in och andas ut. Andas in, räkna till fem, håll, räkna till fem, andas ut medans ni räknar till fem, håll, räkna till fem. Om ni blir vingliga kan ni återgå till er vanliga andning?. Vi skulle analysera vår andning innan och efter denna andningsövning. Vi skulle också tänka att våra andetag kom från jorden och så gav vi dem tillbaka till jorden. Sedan att vår kropp åkte ner under jorden genom alla lager av grus och muld och vi hade rötter tjocka eller små eller hur man själv tänkte. Jag ville vara där nere i jorden för alltid. Det var en så skön känsla, att vara omfamnad och trygg. Det var en övning för att få rötterna ner i marken innan vi gör nästa övning. Nästa övning var tung.Det kallades inte yoga, men yoga-aktig med mycket styrka och ibland snabba rörelser, balans, knäböj och hopp. Mycket fysiskt krävande för mina muskler i alla fall. Jag som är mest van vid att springa och cykla. Jag har nog varit med och gjort yoga fler gånger förr och gjort hemma på egen hand men efter att jag skadade foten före sommaren så slutade jag helt och hållet så det var lite extrasvårt att hålla takten (även om detta nu inte var yoga meeeeenn liknande iallafall). Jag behöver annars också lite långsammare takt i muskel-krävande övningar. I slutet var det så tungt att jag ville gråta. Nåja, jag lät nog tårarna komma sedan i slut-avslappningen då vi gjorde en liknande andningsövning på nytt. Sedan hade vi röst och rörelse. Vi hade lite små fysisk övning. Och att känna på olika delar av kroppen var det känns när man hostar, slappna av käken och säga lite vokaler. Sedan for vi till ett musikrum där läraren intog positionen bakom pianot och vi andra upprepade det läraren sjöng. Det var roligt.
Sedan for vi tillbaka till blackboxen där vi oftast har lektioner och läraren gick igenom kursutförandeplanen med oss. Sedan skulle vi var och en hitta någon text som är viktig för oss t.ex en sång eller en dikt och vi skulle läsa upp dem en i taget och säga varför den är viktig för oss för att testa om man valt rätt text och se lite vad läraren och de andra tyckte. Vi ska jobba med texterna mer sedan och ha ett demo i slutet av kursen. Jag tog en text/dikt som jag skrev när jag satt vid vår sommarstuga i slutet av sommaren efter att jag tagit ett kallt dopp och olika tankar började komma fram och jag tänkte att ?denna känsla vill jag skriva ner?. Jag skrev om texten lite före den lilla redovisningen. Efter att jag läst upp min text, kände mig nöjd med mitt val av text.










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabr...

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...

Av Rymil - 19 november 2023 20:29

På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards