aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 10 december 2023

Fredag 9.12.2023 Fiskarens lycka föreställningar och artist statement

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabra som andra!
Första gången var gruppen ganska lugn. Det var väl två barn som pratade lite extra hehehe, men de var så små så! Andra gången var barnen lite vildare och frågade massa frågor i slutet, och tänkte att vi försökte lura dem på något vis hahaha, men jag tyckte det var roligt. Jag fick energi själv då jag uppträdde av att de var så vilda kändes det som. Tredje gången var de ganska lugna, de svarade mycket på frågor och nickade, men jag blev lugn av det själv men försökte hålla samma energi som andra gången.
Varje dag har jag känt mig så glad då jag gått hem. Typ hög av glädjen och energin efteråt! Jag har njutit av att få stå på scenen varje gång! Även om jag varit sur på morgonen så har det alltid blivit bra efter att jag fått se gruppen, göra uppvärmningar och dra föreställningen!

Svenska var också roligt den här veckan på fredagen. Vi skulle ha artist statement. Vi var i två grupper. Man skulle berätta sin egen. Alla tycke min var jätterolig och skrattade med tårar i ögonen!! Haha! Det förväntade jag mig inte! Men man skulle ju få sin egen röst hörd, så jag tog det ganska bokstavligt xD Man skulle välja tre stycken per grupp att presentera för alla sedan. Men! Men skulle presentera någon annans! Det var för att försäkra att man faktiskt lyssnat och förstått den andras text. Jag presenterade en i vår grupp. Jag tyckte det var roligt. Folk flinade och skrattade åt mig. Sedan skulle man själv också analysera dens man presenterar ifall den egna rösten hördes där, om språket var bra och ifall utséendet var bra. Jag hade inte satsat så mycket på utséendet för jag visste inte att man skulle göra det men inte heller på språket kanske så jättemycket, men mer på rösten. Meeen! Jag tänkte att jag lägger in mitt artist statement här:

Mitt artist statement

Hejsan svejsan svedelejsan! Jag heter Rymil! Jag är från Gamla Vasa, Korsnäs, Nykarleby och Tammerfors. Studerar på Novia nu till scenkonstpedagog första året. Förra året studerade jag på bildkonst men tyckte att scenkonst skulle passa mig bättre, och det hade jag nog rätt i! Just nu håller vi på med att berätta en saga om en fiskare, ett troll och ett sjörå. Trollet bor i skogen och sjörået i skogen bredvid. Vi har gjort scenografin med olika sittplatser, bänkar vi byggt och kuddar med gröna filtar på. Där har vi även jobbat med att få rätt ljus. Grönt i skogen, gult/varmt ljus för ljus och blått och vitt i vattnet. Jag njuter av att få vara på scenen och interagera med människor, det ger mig glädje både på bra och dåliga dagar.

Förr har jag målat och hållt på mycket med händerna. Jag är så intresserad av mode och inredning också så jag nästan blir sjuk av det. Om jag har tid kan jag scrolla på pinterest i flera timmar per dag och kolla på olika klädstilar, inredningar och hårstilar beroende på vad det är jag är intresserad av just den dagen. Mitt intresse ändrar hastigt mot nya riktningar då jag blir trött på det jag precis var intresserad av, så pinterest hjälper mig att hitta viben jag letar efter just i den stunden. Det vore ju kul om man kunde bara knäppa på fingrarna så får man det som är på pinterest och man kan byta så mycket man vill hela sin inredning eller klädstil, därför tror jag att planera scenografi skulle passa till mig. Jag kan få fram rätt känsla och kunna variera inredningen ofta. Kläder skulle vara jätteintressant att få planera till olika föreställningar också! Jag tycker om att sy kläder och om att ändra på min inredning hemma ganska ofta. Jag tycker om alla olika stilar så svårt att säga specifikt. Ibland får jag lite knasiga idéer som jag vill testa på. Även min egen klädstil har ändrats ofta de senaste åren och hårstilar och olika sminkningar har också varit en stor del. Även vill jag förstås skådespela själv och få planera och göra egna föreställningar. Mycket humor och galenskap, med fina inredningar och kostymer, men även lite mera allvarliga och läskiga, absurda föreställningar. Det vore kul att ha sådana konstutställningar där man inrett olika rum, typ som att fara till IKEA men istället är det min egen inredning och alla olika stilar jag tycker om! Det är lite krångligt att planera en sådan utställning och ?öva? på det kanske då man inte har så mycket utrymme hemma. Men om man hade någon stor lokal och var man kunde måla och pyssla upp olika möbler och kläder så vore det jättekul! Jag älskar även musik och dans så det vore kul att få hålla på med det och uppträda med det också! Även älskar jag barn så i framtiden hoppas jag på att få jobba mycket med barn! :)

Det är kul att vara ute och leka i snön så det skulle jag vilja göra hela tiden! Jag är som ett litet barn själv!
Ja! Jag vill helt enkelt göra det jag njuter av! Med mina konstnärliga performanser kan jag tillföra glädje i andras liv med min fantastiska humor och energi! Jag kan typ leka i snön som en performans, eller hur? Hahaha!! Sedan kan jag även tillföra lite sådant man inte ser i vanliga världen lite såna där konstiga performanser som vrider folks hjärnor åt helskotta, men det är ju också intressant! Sånt vill ju folk se! Jag vill göra konstiga målningar också som är helt mörka haha typ. Det är ett traumatiserat barn här med en konstig hjärna som gör konst! Och det ska synas också! Det vill jag inspirera världen och mig själv med! Det är ingen skillnad var konsten kommer ifrån. Jag vill typ skapa en ny värld. Inte en ny planet direkt, eller kanske, men en ny fantasivärld som aldrig setts förr. Jag vill få folk samman. Typ bilda en ny genre. En ny stil. En ny fantasivärld för alla knasbollar. Hahaha! En kult! XD Genom konsten vill jag söka, hitta och nå det som är dolt inom mig. Lära mig att vara brutalt öppen. På samma gång öppna nya luckor och skapa någonting nytt. Utveckla mig själv. Shapeshifta konstant.


När jag känner att jag lyckats med någonting så vill jag kolla på det jag lyckats med, ofta en video, ett konstverk eller inredning, om och om igen och försöka känna hur det känns i andras ögon för att få tillbaka känslan om och om igen. Lite som en drog typ.





Det var det!!
På kvällen var det typ en julfest. En julsitz. Där var jag utklädd till jultomten! Ohyeah!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...

Av Rymil - 19 november 2023 20:29

På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...

Av Rymil - 16 oktober 2023 16:57

Koncentration   Namn: Namn-klapp-ring Antal spelare: helgrupp Rekvisita: ingen Spelrum: så alla ryms Speltid: ca 20 min Grupp: namn, röst/rytm, kontakt Syfte:  lära sig namn. Minnesförstärkande Spelhållning: paidia Kategori: lite ...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023
>>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards