Direktlänk till inlägg 16 oktober 2023
Koncentration
Namn: Namn-klapp-ring
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så alla ryms
Speltid: ca 20 min
Grupp: namn, röst/rytm, kontakt
Syfte: lära sig namn. Minnesförstärkande
Spelhållning: paidia
Kategori: lite agon, lite mimicry
Spelförlopp och regler: Alla står i en cirkel och en klappar på låren och säger sitt eget namn och sedan klappar hen ihop händerna och säger ”till annika” t.ex Som ”Gunilla till Annika” och då kollar Gunilla på Annika i ringen och pekar med händerna ihop mot Annika. Och sedan ska Annika fortsätta med samma sak men till någon annan. Om man gör fel så ändras det till att man måste säga ett djur istället för sitt namn och då ska alla minnas i cirkeln att hen istället är ett djur. Om man gör fel på nytt får man också ett ljud till djuret och sista gången man gör fel även en rörelse som alla ska minnas.
Namn: Flirtleken
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: stolar
Spelrum: så att alla ryms med stolarna och allt
Speltid: ca 20 min
Grupp: reaktion, kontakt, rörelse
Syfte: reaktionsövning
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla förutom en ska ha ett par. Stolarna ställs mitt emot varandra i en ring. En i paret ska sitta på en stol och den andra ska ställa sig bakom stolen. Den parlöse ska också ställa sig bakom den tomma stolen. Den parlöse skall blinka till någon av de sittande och den sittande som den parlöse blinkar till skall försöka springa till den tomma stolen innan den som är bakom stolen får fast sin partner.
Polisen: alla mittemot varandra på stolar å en som e polis som går mellan och man ska byta stolsr mittemot utan att polisen hinner ta fast.
Namn: Polisen
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: stolar
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 20 min
Grupp: reaktion, kontakt, rörelse
Syfte: lära sig reaktion och taktik
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla förutom en ska ha en varsin stol. Stolarna ska ställas i två rader mittemot varandra. Alla förutom en ska sätta sig ner på stolarna. En ska gå mellan stolarna och vara polis. De som sitter ska hinna byta stol mittemot med varandra innan polisen hinner ta fast någon av dem. Om polisen hinner ta fast någon, så blir den fattagna polis och den som var polis innan får sätta sig på en stol och leken fortsätter.
Namn: Kani kani kani
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man ryms
Speltid: ca 10 minuter
Grupp: reaktion, koncentration, röst
Syfte: för koncentration, vakna upp
Spelhållning: paidia
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en ring. Spelledaren börjar med att peka mot någon i ringen och säga KANI! Då ska den som pekas mot med fingrarna på huvudet som kanin öron böja fingrarna och studsa som en kanin i takt till när hen säger kanikanikanikani snabbt. Så snabbt man bara kan säga kani fyra-fem gånger i rad. De på sidorna av den som pekades mot ska med bara ena handen, den handen som är på andra sidan/utåt från den som pekades mot, ha ett kaninöra med handen. Alltså inte med båda händerna. Endast den som är pekad på ska ha båda händerna. Då skall även de på sidorna göra samma sak “kanikanikanikani” men även luta sig mot den som är i mitten då. Sedan ska den i mitten skicka vidare med att peka på någon och säga KANI! Viktigt med ögonkontakt! Om man gör fel åker man ut om man väljer att köra så.
Namn: Zip zap boing
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms i ring
Speltid: ca 10 min
Grupp: reaktion, koncentration
Syfte: Reaktionsförmåga, rolig, så att man vaknar
Spelhållning: paidia
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i ring. Spelledaren börjar med att skicka med händerna mot varandra mot antingen höger eller vänster i ringen och säga Zip! Hen som skickar gnider/slår händerna mot varandra en gång när hen säger zip. Om man vill skicka över till någon på andra sidan gör man samma sak men säger zap istället. Om man vill skicka tillbaka till den som skickade innan lägger man händerna upp i luften och säger BOING! Då skickas den tillbaka. Zip-sidan, Zap-över, Boing-tillbaka. Man kan sedan göra rörelserna väldigt överdrivna också om man vill. Om man vill gör man så att man åker ut ifall man gör fel.
Sinnestränande
Namn: Trasiga tavlan
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: stolar och ögonbindel om man så vill. Men går också utan.
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 7 minuter per varv.
Grupp: Fantasi. Sinne, kontakt
Syfte: Förstå bild med känsel. Ha en bild i huvudet, minnas, och få fram den.
Spelhållning: Ludus med inslag av Paidia
Kategori: lite illinx
Spelförlopp och regler: Alla ska sitta i en rad bakom varandra. Man kan ha ögonbindel eller vara utan. Den längst bak ska komma på en teckning. Hen ska rita det på ryggen på den framför. Och den framför ska rita på den framför den. När den ena e färdig så ritar nästa. En i gången. Den längst fram har ett papper som hen ritar på. Även den som e längst bak ritar teckningen och till slut jämför man dem båda. Vi hade även med andningsövning och musik med ögonbindel när vi satt och väntade på att bli tecknad på eller på att få teckna. Andas in, räkna fem. Håll fem. Andas ut fem. Håll fem osv.
Egen åsikt: Jag kände mig nyfiken i att se vad det blev för en teckning. Ifall den stämde med originalet.
Skulptör:
Intressant. Ludus med inslag av Paidia. Fantasi
Modell, skulptör, lerklump.
Modellen intar en position medans skulptören och lerklumpen har en ögonbindel eller blundar. När modellen intatt sin position ska skulptören genom att röra modellen kunna kopiera det på den som är lerklumpen.
Lära känna varandra och bli trygga med varandra. Träna och utvecka olika sinnen. Tålamod. Lite rolig. Kunna se en bild inuti sitt huvud och få fram den. Förstå bilden med känsel.
Namn: Skulptör
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ögonbindlar
Spelrum: så att alla ryms med lite avstånd från varandra
Speltid: ca 10 minuter per varv
Grupp: sinne, kontakt
Syfte: Lära känna varandra och bli trygga med varandra. Träna och utvecka olika sinnen. Tålamod. Lite rolig. Kunna se en bild inuti sitt huvud och få fram den. Förstå bilden med känsel.
Spelhållning: Paidia
Kategori: lite illinx
Spelförlopp och regler: Man är tre och tre. En modell, en lerklump och en skulptör. Modellen intar en position medan skulptören och den som är lerklumpen har en ögonbindel eller blundar. När modellen intagit sin position, ska skulptören genom att röra modellen kunna kopiera det på den som är lerklumpen. Sedan tar alla av sig ögonbindlarna och man får se hur bra det stämde.
Namn: Räknecirkeln
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: allt som allt ca 10 minuter
Grupp: impuls, intuition, röst
Syfte: förstärka intuition. När ska man ta och när ge tid och plats?
Spelhållning: ludus
Kategori: Lite agon. Försöker slå förra rekordet, eller komma upp till den siffra man bestämt.
Spelförlopp och regler: Alla ska sitta i en ring med stängda ögon eller någonting att fästa sin blick vid. Då ska en i gången säga en siffra t.ex upp till 20 eller så långt man kan. Ifall några säger siffran på samma gång då måste man börja om. Man kan också gå runt i rummet när man gör denna övning.
Namn: Rörelseimprovisation eller sifferdans
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man ryms att röra på sig
Speltid: ca 15 min
Grupp: sinne, intuition, rörelse
Syfte: Känna av när man ska röra sig. Ta och ge plats och tid.
Spelhållning: ludus
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Lite som räknecirkeln. Spelledaren väljer hur många som får röra sig i gången. Man ska bli en staty när man slutar röra sig och genast måste någon annan röra på sig. Dansa på olika nivåer och så vidare. Man kan även ta med rösten om man vill. Göra snabbt, långsamt. Man kan ju också göra med ögonen stängda och bara höra när någon rör på sig. Då kanske spelledaren måste vara utanför och se hur det lyckas.
Namn: Blink mördaren med detektiv
Antal spelare: helgrupp förutom spelledaren
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 5 minuter per varv
Grupp: sinne, gissning
Syfte: Kunna analysera snabbt. Våga ta en gissning.
Spelhållning: ludus med inslag av paidia
Kategori: lite agon, lite alea.
Spelförlopp och regler: En detektiv väljs. Detektiven går ut ur rummet. Alla förutom detektiven lägger sig ner på marken och spelledaren väljer vem som är mördaren genom att dra ett kryss på ryggen. När det är färdigt får alla ställa sig upp och detektiven får komma in. Då skall alla gå runt i rummet inklusive detektiven och detektiven skall kunna gissa vem som är mördaren. Mördaren blinkar åt den som kommer att dö. Men skall blinka så att detektiven inte märker. När någon får en blinkning ska hen dö. När detektiven gissat kan alla som dött lägga sig ner på golvet så ser detektiven om hen hade rätt eller fel. Det lönar ju sig att gissa i tid.
Namn: Spegeln i par
Antal spelare: så alla får ett par. Spelledare utanför
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man ryms med avstånd från varandra
Speltid: ca 10 minuter per par
Grupp: sinne, koncentration, reaktion, gissning, röst, rörelse
Syfte: kunna förutspå den andras rörelser
Spelhållning: ludus och paidia, beror på hur man väljer att göra
Kategori: ingen. Lite mimicry.
Spelförlopp och regler: Man är parvis. Spelledaren lägger timer på en minut.
Den ena gör en min och den andra ska härma som i en spegelbild och sedan byts det vem som styr. Sedan samma sak men med rörelser. Sedan med ljud. Sedan min, rörelse och ljud alla på samma gång. När man gör ljuden kan den ena göra först och sedan härmar den andra efter. Rolig om man vågar vara avslappnad och hoppa helt galet. Tråkigare om man ska göra det så noga och röra sig långsamt.
Sång och rytm
Namn: Rytm klapp, Who took the cookie from the cokkie-jar
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så alla ryms i ring
Speltid: ca 10 minuter
Grupp: koncentration, minne, reaktion, (namn), rytm/sång
Syfte: minnas ramsan utantill. Lära sig takt. Lära sig namn om man vill ha det med. Trevligt med ramsa.
Spelhållning: paidia
Kategori: agon om någon åker ut
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en cirkel och delas in i siffror. Alla börjar med att säga “who took the cookie from the cookie jar?” medan man klappar på lår och händerna ihop varannan gång. Spelledaren säger sedan t.ex “number 2 took the cookie from the cookie jar” (eller namnet på personen ifall man vill lära sig det) Den anklagade svarar med: who me? Alla: “Yes you!” Anklagade: “Couldnt be”. Alla: “Then who?” Anklagade: “Number 3 took the cookie from the cookie jar.” osv.. osv.. Om man vill så om man gör fel så åker man ut.
Namn: Kompositör och instrument
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: tillräckligt
Speltid: 10-15 minuter per instrument
Grupp: Rytm/sång, koncentration, minne, röst, improvisation, samarbete
Syfte: Minneslek. Rolig
Spelhållning: paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla ska vara parvis. Den ena trycker på den andras kropp på olika ställen och olika ställen gör olika ljud. Och sedan kompositerar kompositören en låt med instrumentet och man ska ju minnas vilken del som gör vilket ljud, och visa det för de andra spelarna. Man kan även ge namn till instrument och låtstycke. Sedan kan alla instrument i gruppen bli ett enda stort instrument och kompositörerna ska spela tillsammans så att det blir bra.
Röst
Namn: Micro-medel-mega
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man ryms att även stå långt ifrån varandra i ringen
Speltid: ca 10 minuter
Grupp: röst, (namn)
Syfte: lära sig varandras namn om man tar namn. Lära sig använda stödet i rösten, eller olika nivåer i rösten. Röstuppvärmning.
Spelhållning: ludus, lite paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en ring. Väldigt liten att börja med riktigt nära varanra. Spelledaren börjar med att viska ett ord, t.ex gris. Efter att spelledaren viskat så viskar alla samtidigt gris. Sedan stiger alla ut ett steg med ledning av spelledarens takt. Ingen ska börja stiga ut innan spelledaren börjat. Då ska spelledaren säga samma ord men med vanlig volym i rösten “gris”, och sedan säger alla samma efteråt. Sedan tar man ett steg till ut och då ropar spelledaren ordet som hen valt “GRIS”, och sedan ska alla härma. Sedan börjar det pånytt, men med en anna i gruppen och ett nytt ord, och alla går in riktigt nära varandra igen. Viska, prata vanligt, ropa. Man kan även välja att ha sina egna namn eller ha meningar.
Namn
Namn: Fiafia-neanea
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så man ryms
Speltid: ca 15 min
Grupp: namn, röst, rytm
Syfte: lära sig namn
Spelhållning: ludus och paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Spelledaren börjar med att peka på sig själv och säga sitt eget namn ex Fia-fia och sedan pekar på den andra och säger hens namn ex. Nea-Nea. Då ska Nea peka på sig själv och säga Nea-Nea och sedan peka på någon annan exempel “Anna-Anna”. Efter några varv byter man och ska istället säga någon annans namn på sig själv och den andra. Och om någon sagt ett namn på dig, då ska du upprepa det namnet som om du heter det den gången. Men det byter förstås hela tiden.
Namn: Bollkedja
Antal spelare:
Rekvisita: bollar
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 20 min
Grupp: Rörelse, namn, koncentration.
Syfte: Bra för att lära känna varandra.
Spelhållning: Mitt emellan paidia och ludus.
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en cirkel och alla säger en sak t.ex namn och hobby och rädsla på tre olika färgers/storleks bollar, bollarna ska alltid gå i samma ordning till samma människa. Det är olika kedjor med olika bollar. Först ska man minnas sina egna saker men sedan den man kastar till. Om man tappar bollen eller kastar fel så måste alla göra en burpee eller fler beroende på vad man bestämt. Viktigt med ögonkontakt till den man kastar till innan man kastar.
Egna lekar:
Namn: Ritarleken
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: papper och pennor till alla
Spelrum: var som helst
Speltid: 30-60 min
Grupp: samarbete
Syfte: Få ett skratt. Få visa sina konstnärliga talanger. Bra och enkelt tidsfördriv.
Spelhållning: paidia
Kategori: Paidia och lite agon om man har med poäng.Lite alea, beror på vad man är bra på att rita, vad folk tycker är fint eller dåligt.
Spelförlopp och regler: man kan sitta i en cirkel eller en rad. Alla har ett varsitt papper och penna. En i ringen säger vad vi alla ska rita. Alla ritar utan att kolla på varandras papper. När alla är färdiga skickar vi runt papprena till den som är bredvid. Alla kommenterar på den andras teckning någonting roligt och man kan även ge poäng från 1-10. Sedan skickar man vidare på nytt och kommenterar tills alla har kommenterat allas. Då alla kommenterat allas så ska en i gången läsa upp kommentaren och poängen som hen fick. Det kan bli ganska roligt. Man kan sedan när man fyllt hela pappret med olika teckningar och alla fått bestämma minst en gång vad alla ska rita, räkna ihop poängen om man valde att ha dem med och se vem som fick mest. Man kan sedan skicka runt pappren igen men den här gången ska man istället för att ge en kommentar rita på den andras teckning. Sedan kan man gå igenom dem igen och kolla. Rolig om man vill skratta lite.
Projektdrama:
Tema: vilda djurs rätt att leva även om de är farliga
Målgrupp: valbart
Huvudmål: utmana elevera/deltagarna att ta ställning angående människans rätt att döda djur.
Tid: 1-2 timmar +kanske fortsättning
Lärare-i-roll:
-Verktyg för läraren att använda/dramakonvention
-deltar i spelet tillsammans med eleverna och går in och ut ur roll.
-Utvecklar och förhöjer det dramatiska spelet
-Tillåter även deltagarna att reflektera å få perspektiv (när vi är ur fiktion)
—> en skapande existentiell process
—> stimulera elevernas förmåga att improvisera
Cirkel. Få eleverna att berätta rödluvan. Läraren har varit i skogen och träffat rödluvan. Eleverna blir nyfikna på att träffa rödluvan.
Lärare i roll. Läraren blir rödluvan. Rödluvan berättar om sin varg-situation. Frågor: du har int sett en varg? Hur ser vargar ut? Uppgift: Hur fånga vargen? Vad ska ni packa med er? Leda deltagarna in i skogen (hinderbana).
Lärare i roll: skogsvaktare. Skogsvaktaren ropar: STOP! Vad gör ni här? 3 lekar/test: 1:känn saken i väskan 2: minneslek, kom ihåg objekten, vilken är borttagen? 3: Nyckeln. Skogsvaktaren sätter igång mini-drama uppgiften med att säga ”LÅT JAKTEN BÖRJA!”
Minidrama. Inleder jakten. Avslutas med final från ledare.
Lärare i roll: vis gammal gumma. ”Vad i hela friden har ni gjort? Vargen är inte farlig, jag har aldrig sett den göra någonting farligt. Den är den enda i området, sällsynt nästan utdöd.
Målet är att få barnen att ta ställning till vad de har gjort som vargfångare. Viktigt att lyssna på barnen så att de får säga vad de tyckte var rätt.
”En plats i rummet” reflektion+samtal. Ledaren ber deltagarna gå till den plats var de blev som mest känslomässigt berörda.
Dramaämnets regitekniska innehåll
Roll/Figur
Fabel (händelseförloppet)
Rummet/platsen var e vi? Hur det är uppbyggt.
Tid. När? Tidsperiod. Man kan ickså hoppa fram och tillbaka i tiden. Det kan också börja med när vargen ätit upp barnet och mamman hittar vargen och blodet.
Dramatiska verktyg/konstnärliga grepp
Skapa spänning och förväntan
Kontrast. Rödluvans syn på saken i jämförelse med skogsvaktarens syn i jämförelse med gumman. Åsikter. Människoöden. Tid, typ att man går tillbaka hundra år. Eller olika statusförhpllanden. Mörker eller ljus. Fattig rik. Eller kontrastfärger.
Symboler. För att bygga ett rum. Ex. Ett ljus som symboliserar värme gemenskap eller hemma. Eller orientaliska mattor som symboliserar hemmet och trygghet.
Ritualer. Typ att vi alla ska tända ett ljus för någon. Eller säga en ramsa tillsammans.
Rytm. Hur man planerar det rytmiskt så det inte blir tråkigt. När behöver det gå snabbt och när långsamt.
Viktigt att sägabutanflr eller när man stiger in till barnen att de får vara sig själva elelr gå i i en roll men att de är med på att vi är i en annan verklighet. Och om de säger ”jag ser nog att det är du” så säger man ”minns ni vad vi sade när vi var ute”
Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...
På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...
Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 |
||||||||
|