aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2023

Fredag 20.10.2023

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och Tragedin(och Aristoteles diktkonst), Brechts episka teater och V-effekten, Antonin Artaud-grymhetens teater, Shakespeare med att vara eller icke vara, den absurda teatern, Grotowski-gentemot den fattiga teatern och sist men inte minst Esa Kirkkopelto med icke-mänsklig skådespelarkonst. 

 

Om jag skulle få välja en favorit av stilarna så vore det grymhetens teater av Antonin Artaud. Jag gillar Antonin Artauds surrealistiska abstrakta stil. Jag gillar den psykologiska grymheten och det ritualistiska, mystiska, ärligheten, sanningen, den undermedvetna rädslan och skräcken, det surrealistiska, hieroglyferna med hemliga tecken osv.

Det känns som att stilen reflekterar allt konstigt som jag har inuti mig. Jag älskar psykologiska skräckfilmer och denna stilen påminde mig om det. 

 

En till av mina favoriter under kursen var den absurda teatern. Ingenting kommer någon vart. Och det blev så roligt då vi skulle berätta rödluvan med den här stilen. Det blev två vargar som sade “jag e vargen” “jag e vargen” “jag e vargen” “jag e vargen” (mycket upprepande hör till stilen, ja). Och mormor som läste boken som var upp och ner och från baksidan. Och mormor som sade “kom ut” när vargarna knackade på dörren, hon stängde dörren igen och de hann inte ens komma in. Och rödluvan som bara går in och inte bryr sig om vargarna. Vargarna säger innan de ska äta mormor och rödluvan “nu ska jag äta dig”. Vargen som tar en tugga av mormor, mormor som tar en tugga av vargen. Jägaren (jag) som går med sin jaktvarg som egentligen är en igelkott. 

Igelkotten: “jag är en igelkott”. 

Jägaren “vad sade du?”. 

Igelkotten: “jag är en igelkott!”. 

Jägaren “Nej du är min jaktvarg”. 

Igelkotten: “okej”. 

Jägaren “nu ska vi gå ut i det här huset och se om vargen är där………..*stiger in*....*igelkottsvargen står var väggen till mormors hus är för inget spelar ju roll*.....”I have come here to shoot the varg! Where is the fuåcking varg!?”.

Vargarna: *pekar på varandra och säger turvis*: “där e vargen, “där e vargen”, “där e vargen, “där e vargen”. 

Jägaren: “Dethär e min jaktvarg!”.

*Vargarna pekar på jaktvargen* “skjut den då!”. 

*Jägaren siktar geväret mot jaktvargen* “säg 123 så skjuter jag!”. 

Jaktvargen: “ABC”. 

Jägaren: “säg 123 så skjuter jag”. 

Jaktvargen: “ABC”. 

Jägaren: “säg 123 så skjuter jag”. 

Jaktvargen: “ABC”. 

*Jägaren kollar på sitt gevär förundrande* 

*lång tyst paus……..* 

*Alla börjar gå runt en och en i en kö och följer varandra i tystnad i sina roller, runt runt runt. Går fram till publiken* 

*Applååådeeerrr*

 

Jag har nog skrivit ner i mitt häfte vad vi har haft. Men det är så mycket så jag tror inte att jag kommer att börja förklara det här också XD Skulle vara bra att dagligen skriva dagbok förstås. Men jag får börja göra det efter höstlovet. Det har varit så mycket nytt, att hinna lära sig dessa rutiner och att lära sig att hålla energinivån uppe för en längre tid. Att lära kroppen att inte bli trött typ.. haha. Men jo! Nu tror jag att jag skulle kunna börja orka skriva dagligen efter höstlovet. Jag ska försöka iallafall! Tack för den här första delen av höstterminen! Om man är slö ska man röra på sig så får man energi! ;) Wooohooooo Yeeeeaaahh! :D

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabr...

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...

Av Rymil - 19 november 2023 20:29

På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 16 oktober 2023 16:57

Koncentration   Namn: Namn-klapp-ring Antal spelare: helgrupp Rekvisita: ingen Spelrum: så alla ryms Speltid: ca 20 min Grupp: namn, röst/rytm, kontakt Syfte:  lära sig namn. Minnesförstärkande Spelhållning: paidia Kategori: lite ...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards