aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 2 december 2023

Fredag 1.12.2023

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ?

För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan därpå kunde vi börja med att arbeta på sagan på scenen. Först tänkte vi att vi skulle tre och tre berätta sagan men sedan kom vi underfund med att alla 6 i vår klass berättar sagan en i gången istället. Vi ska inkorporera munspel, vissel och andra ljud. Extra mycket ljud då fiskaren ska ha en liten kamp med sitt fiskespö. Med stampande och mullrande. Jag fick delen var fiskaren möter trollet. Då blir jag på sätt och vis tre karaktärer. Berättaren(jag), fiskaren och trollet. Jag ska stå på ett podium med gråa lakan på som ska föreställa en sten och berätta så att jag syns bättre. Eftersom att alla ska sitta i en ring av pallar som vi byggt och kuddar som vi lagt gröna tyger och filtar på som en skog. Där finns även en sjö med blåa tyger och ledlights under tygerna som kyser igenom och en liten upphöjning var Ella ska sitta och kamma sitt hår som ?sjörået?. Där har vi även en båt som Anna och Livia byggt var Nea ska sitta. Vi ska även ha ett par gummistövlar som den som berättar ska ha på sig, lite som en talpinne. Den som har stövlarna talar. Vi har även jobbat på ljusen. Denhär veckan då. Det ska vara grönt ljus och blått ljus och lite varma gula ljus bara för att få det ljusare och kanske en liten ?candle? effekt för att få det lite mer levande då fiskaren är ute på havet och har den här kampen.
Förra veckan var vi till Åbo på teaterdagarna. Vi var där i två dagar och de som ville sov på hotell en natt. Vi såg alla på två föreställningar. Jag gillade föreställningen vi såg på kvällen, den passade den typen av teater som jag tycker om och som ger mig njutning. Med mycket humor och överdrivna karaktärer. Den var lite för kaotiskt kanske så svårt att greppa storyn men annars var den bra. Jag tyckte vissa karaktärer var bra så därför gillade jag den, en rutten teater hette den. Där fanns en karaktär, nostradamus, som jag tyckte speciellt mycket om. Där fanns också nån som åt något snacks hela tiden som jag också tyckte om och där fanns en till karaktär som kom in med en fjäder på huvudet, sade något, och gick sedan ut som jag också gillade. Vi fick lunch och kvällsmat på teaterdagarna. På kvällen efter den fina maten var det efter-fest. Vissa drack, men inte jag. De satte upp ett dansgolv var jag och Nea började dansa, sedan kom det fler som började dansa också. Sedan dansade vi tills klockan 2 då de stängde. Sedan fortsatte vi till en bar, men jag började känna mig lite hungrig och trött så jag var inte där så länge och for sedan till hotellrummet för att göra mig redo inför sängs. Nästa dag åt vi frukost på hotellet och sedan skulle vi se en till föreställning. En som hette något med ?Gertrud?. Men den kunde jag inte se för jag hade inte anmält mig, men jag såg på npgonting annat ?kunskapskaba..?-någonting. Den kanske inte var så speciell. Det var någon improvisation som var lite rolig men jag förstod inte riktigt humorn eller vad de menade flera gånger. Men det var bra gjort ändå av skådespelarna. Där fanns någon klädhängare med kläder och hattar som de kunde snabbt slänga på sig för nästa uppgift. De i publiken kunde ge förslag om ett ämne. Sedan var det lunch. Soppa och focaccia såsom dagen innan också på lunch.

Nu ska vi lära oss våra egna delar av texten så vi kan den galant så att vi kan gå igenom den nästa vecka utan problem. Det har varit mycket ändringar i texten som man behövt lära sig men nu har vi den skutgiltiga texten så nu kan vi framföra den ordentligt utan avbrytningar och kommentarer mitt i. Vi ska även ha en högtalare med vattenljud i bakgrunden. Nu är vi klara med det arbete vi satt på sagan! Nu är det bara att visa upp den! Barnen kommer nog att gilla den tror jag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabr...

Av Rymil - 19 november 2023 20:29

På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...

Av Rymil - 16 oktober 2023 16:57

Koncentration   Namn: Namn-klapp-ring Antal spelare: helgrupp Rekvisita: ingen Spelrum: så alla ryms Speltid: ca 20 min Grupp: namn, röst/rytm, kontakt Syfte:  lära sig namn. Minnesförstärkande Spelhållning: paidia Kategori: lite ...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023
>>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards