aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 19 november 2023

Lördag 4.11.2023 Mocap (motion capture)

Av Rymil - 19 november 2023 20:29


På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite sjösjuka och lite gå igenom vad mocap-projektet kommer att innehålla i den storm som båten körde oss igenom.
När vi kom fram till Sverige körde Tobias oss ännu i ca 2,5 timmar till byggnaden där vi skulle sova och var vi skulle arbeta kring projektet. I byggnaden håller de på med japanska sporter som bl.a Karate och aikido. Vi sov alla i klassen på madrasser på golvet i ett rum som var inrett på ett japanskt vis. Vissa hade lakan, andra sovsäck med sig och egna handdukar också. Vi hade ett eget kylskåp med frukost och mellanmål inskaffat för oss. På morgonen vaknade jag klockan 04 men steg upp 05:30. När alla vaknat åt vi frukost och tittade på SVT nyheter. Efter frukost vid 8-tiden kom de som vi skulle samarbeta med in i lokalen och in i köket var vi skakade hand varefter vi for in till studion var allt skulle ske. Anna var den som först fick testa på dräkten och känna sig in i den medan vi andra kollade på. Först skulle man fara och klä på sig en långärmad övre- och undre del. När man var färdig med det skulle det sättas på markers på dräkten. Markers är små pluppar med kardborreband och reflex som med hjälp av kardborrebandet fastnar på dräkten. Det är viktigt att alla markers/markörerna är satta på rätta ställen. Jag vet inte hur många markers det var, men kanske ca 30 stycken? Varenda markör ska synas till alla kameror som är runt omkring i en ställning i en kvadrat nära taket och en kamera också i varje hörn längre ner. Sedan skulle ett par handskar sättas på. Och ett par handskar utan fingrar på dem handskarna som man hade på innan. Handsken med fingrarna hade liksom gröna ?naglar? på sig med några sladd liknande saker. Handsken som inte hade fingrar hade en batteri liknande grej som skulle sättas i handsken på handryggen och sättas på. Det var krångligt med handskarna att få i rätt finger i rätt finger då det var nån annan som höll i handsken åt dig, men till sist lyckades det! Sedan skulle handsken anslutas till datorprogrammet som spelar in kroppens rörelser. En tight svart mössa fick man också på huvudet. En hjälm grej skulle sedan också sättas på huvudet på mössan som hade en telefon framför ansiktet på personen med dräkten, för att filma alla ansiktsuttryck. Det skulle även sättas kardborreband mellan tröjan och byxorna så att de skulle hållas samman och inte bli ett glapp mellan. Det verkade vara något system de själv hade hittat på, men det funkade ju! Den där hjälmen med mobilen skulle man lägga på- och av filmningen själv på när de sade ?face?. När en tagning skulle tas sade en person högt i rummet ?face-ready?, ?t-pose? (t-pose=stå med händerna som ett flygplan och benen höftbrett), ?body-ready?, ?Ref-ready?, ?ACTION?. Först när de sade ?action? så fick man ta ner sina armar och börja göra sin scen. Anna började som Amelia. Hennes första scen innebar att hon skulle gå genom stan och känna av mörkret. Sedan skulle hon gå i en grotta var jag fick vara grottöppningen. Jag agerade då som en deadweight, ?dödvikt?. När man är dödvikt har man inte på en dräkt, och viktigt att inte ha på sig några reflekterande material, som vissa smycken eller reflex och sådant. Som deadweight syns man inte i bild men man kan hålla fast föremål eller låta skådespelaren interagera med deadweighten. Efter Anna var färdig som Amelia den dagen, fick jag sedan vara med Ella och spela några fyllogubbar som är påväg någonstans. Den var kanske lite krånglig för vi skulle hålla om varandra men på samma gång fick inte markörerna täckas. Sedan en scen där jag och Ella sitter vid ett bord och har en konversation. Den där regissören eller vad man kan kalla honom, det var som om hans min såg missnöjd ut, han kollade så konstigt efter tagningen liksom, men kanske jag tolkade fel? Åtminstonet fick vi applåder för vårt improviserade prat om några väldigt stora maskar som finns i Amazonas regnskog men som även råkade finnas bland stjärnorna i himmelen. Vi skulle överdriva uttrycket, och jag tror att vi lyckades! Sedan skulle Ella vara med i en scen var hon fryser och värmer sig vid en eld. Efter det skulle Ella gå med ett paraply i olika takt varje tagning, för att se vilket som passade bäst. Brådskande, eller långsamt. Jag tror att det brådskande blev det bästa, eftersom det ?regnade hårt?. Hon hade inget riktigt paraply då, utan någon annan käpp liknande grej.

I slutet av dagen skulle jag spela mörker med Nea. Vi skulle kräla på golvet/vara akrobatiska som några spindel-aktiga zombie-djur med ryckiga rörelser. Nea skötte den akrobatiska delen medans jag kröp på golvet som en ryckig spindel. Vi var filmade en i gången. Jag var nöjd med dagen och hade fortfarande energi. Det enda dåliga var att jag var så pissnödig att jag nästan ville gråta, så att min tagning måste göras fort som attans. Även om jag sade att jag var pissnödig så jag vet inte, kanske det glömdes och Nea filmades först. Ingen aning. Sedan fick jag med hjälp snabbt som bara den klä av mig all utrustning och springa till toaletten så fort jag kunde. Sedan for vi alla på stan för att kolla omkring och shoppa lite. Sedan for vi till hotellet var Ida och Tobias var, och körde till stället var hela gänget skulle äta pizza. Det var bra med bastu och iskall dusch på kvällen!

På fredag var jag väldigt obekväm i dräkten. Den kändes så tight och jag kände mig obekväm med att bli filmad. När jag kollade på resultatet efter tagningen på datorn, tyckte jag att min kropp rörde sig så konstigt och klumpigt och fult och ja, jag hade mycket kroppsångest den dagen. Jag tycker tighta kläder är ofta jätte obekväma, de bara klämmer överallt, så därför tror jag att jag kände mig obekväm. Det är nog sällan jag har dagar då jag vill ha någonting tight på mig. Och om jag har, så vill jag ta bort det efter någon timme bara och byta till bekvämare. Dessutom gillar jag inte riktigt min kropp så det är bra att jag kan dölja den under en massa kläder och behöver inte kolla på den. Eller vissa dagar kan jag vara lite bekväm, men för det mesta absolut inte. Det kom även in någon fotograf redan där på uppvärmningen då jag bara hade sport-bh på mig och jag var redan obekväm att visa mig så, men jag fick för varmt. Och sedan kommer det dessutom en kamera-man utan förvarning mitt i allt. Jag känner mig sårbar under uppvärmningar och kroppsrörelser redan som det är med min klumpiga kropp, och så ska det vara någon fotograf där som börjar fota så jag inte hinner klä på mig innan! Nej fyyy faaaaabian! Nej det var svårt att hålla in tårarna. Men jag lyckades säga att jag inte ville att det från uppvärmningen skulle postas någonstans ifall att jag syntes där. Jag tycker kameramannen borde ha frågat om han får filma. Men det är kanske så där man gör när man är fotograf? Kanske det är de som är filmade som borde kunna avbryta eller säga till? Men i andra rummet var det ok. Där kunde jag bli filmad, men det kändes ju som om kamera-mannen kollade dåligt på mig sedan resten av dagen och inte tyckte om mig efter att jag sade att jag inte ville synas vid uppvärmningen, så nu har han inget material från det. Men det är väl inte mitt fel att han inte frågade innan?
Nåja sedan skulle jag vara mörker och attackera Anna som vara Amelia. Inte riktigt attackera. Bara kräla på golvet mot Anna som det där ryckiga spindel-monstret.

Man lärde sig väl en hel del nya saker. Skulle vara kul att kanske göra detta på nytt. Men helst inte på en dag då jag har kropps-ångest. Första dagen gick ju bra och var rolig, men den andra var inte så kul. Den andra dagen var det också så mycket sitta och vänta och kolla på, och det var ganska långtråkigt och inte så intressant då man redan sett det första dagen. Hemresan gick ju bra fastän det var dåligt kör-väder. Tiden gick fort med kortspel. Tack för mig!

Sedan har vi varit med på Österbottens tidning, Vasabladet och norran.se. Även någon instuktionsvideo på mocap.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabr...

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...

Av Rymil - 16 oktober 2023 16:57

Koncentration   Namn: Namn-klapp-ring Antal spelare: helgrupp Rekvisita: ingen Spelrum: så alla ryms Speltid: ca 20 min Grupp: namn, röst/rytm, kontakt Syfte:  lära sig namn. Minnesförstärkande Spelhållning: paidia Kategori: lite ...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards