Direktlänk till inlägg 16 oktober 2023
Spelhållningar:
Paidia (grek): uppsluppenhet, högljutt, rolig, skratt, kaos. Lekar som faller under ”paidia-lekar” är inte allt för seriösa, kan eventuellt anses som barnsliga. Lekarna är utforskande, lekfulla. Nästan inga regler. T.ex Ramsor.
Ludus (latin): kommer från grek. Logos: lära, mening, förnuft, tydliga regler, strukturerad. Koncentration, allvar, t.ex schack (lite skratt i ludus, ingen uppsluppenhet) Går från lek till övning. Professionella. Lekar som faller under ludus är mer seriösa, kräver koncentration och är mer krävande. T.ex tävlingar med regler.
Kategorier:
Mimicry: lekar och spel där man låtsas vara eller imiterar någon annan T.ex drama/teater, performance art, film, karneval. Förvandlingslekar t.ex mafia
Agon: tävling/kamp t.ex nata, brännboll
Alea: lek och spel som hänger på tur/chans t.ex lotterier, casino, vadslagning.
Ilinx: lekar som förändrar ens ”state of mind”. Ruslekar/transliknande, kan förändra ens medvetandetillstånd. T.ex snurra runt i cirklar, jogging/sport, rörelsemeditation. Från att bara snurra flera bollar i luften.
Grupp: Rörelse, Namn, gissning, kontakt, tillit, gruppdynamik, samarbete, koncentration, sinne, sång/rytm, improvisation, röst
Namn:
Antal spelare:
Rekvisita:
Spelrum:
Speltid:
Grupp:
Syfte:
Spelhållning:
Kategori:
Spelförlopp och regler:
Egen åsikt:
Uppvärmningar
Namn: Rulla på kroppen (armar, axlar, bröstkorg, vrister, knän)
Antal spelare: Alla som ska uppvärmas
Rekvisita: ingen rekvisita
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 5 minuter
Grupp: rörelse
Syfte: för att värma upp olika delar av kroppen för kommande övning. Även för att lugna ner tankarna och komma till nuet.
Spelhållning: Ludus
Kategori:
Spelförlopp och regler: Alla står i en ring. Spelledaren säger vilken del av kroppen som ska värmas upp näst. Man gör ett visst antal cirklar med kroppsdelen till det ena hållet och sedan till det andra enligt vad spelledaren bestämt. Sedan byter man kroppsdel. Viktigt med andningen.
Namn: Kasta fluga
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 10 min
Grupp: Improvisation
Syfte: för att bli lite avspänd och komma igång med fantasin men även för koncentration så att man hänger med och kanske för att se om man är en pigg eller trött fluga idag.
Spelhållning: Paidia
Kategori:
Spelförlopp och regler: Alla står i en cirkel och det är spelledaren som börjar med att ha en ”fluga” mellan pekfinger och tumme som åker fram och tillbaka, upp och ner, och hit och dit och man ska göra ett ljud som en fluga ”zzzzzzz”. Sedan kastar man flugan till nästa person i cirkeln som fångar den och fortsätter. Så fortsätter leken.
Egen åsikt:
Namn: Blind dans
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: musikspelare
Spelrum: Så att alla kan ha avstånd från varandra
Speltid: ca 3 minuter, beroende på låtens längd.
Grupp: rörelse, improvisation
Syfte: För att bli mer avspänd. För att bli uppvärmd i kroppen och lyssna på kroppen, röra sig som man känner för.
Spelhållning: Paidia
Kategori: Illinx
Spelförlopp och regler: Alla sprider ut sig i rummet. Spelledaren lägger på en låt. Alla ska blunda och dansa till musiken med ögonen stängda. Lite som en meditation. Låta kroppen gå som den vill
Egen åsikt: Den här leken tycker jag är skön att göra. Jag får vara i min egen värld en stund och släppa lös allt jag håller fast vid och glömma verkligheten en stund.
Namn: zip zap zop
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 15 min
Grupp: Rörelse, koncentration, röst
Syfte: För att
öka koncentration inför kommande övning.
Spelhållning: Ludus
Kategori: Agon
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en cirkel. Den som börjar lägger händerna ihop, och riktar sin blick mot den som man skickar ”zip” till medans man med händerna ihop snabbt ”pekar” mot den personen. Då ska den personen som fått ”zip” snabbt reagera med att säga ”zap” och sätta ihop händerna mot himlen. Och de två som är bredvid dem som säger ”zap” ska snabbt reagera med att säga ”zop” och med händerna ihop diagonalt gå med händerna vid sidan om den som sade ”zap”. Sedan ska den som sade ”zap” ska skicka vidare och börja med ”zip” igen. Om man säger fel, gör fel, reagerar för långsamt så åker man ut.
Egen åsikt: Roligt om man vinner. Annars helt okej.
Rörelselekar:
Namn: Räddande ön/hajen:
Antal spelare: Helgrupp
Rekvisita: En filt/täcke och musik
Spelrum: rum/ plats stort nog att röra sig fritt i
Speltid: 5-10 min
Grupp: Rörelse, kontakt, samarbete
Syfte: Bra att leka i början så att alla blir bekväma med varandra. Man vaknar.
Spelhållning: Paidia och mitt emellan.
Kategori: Agon-tävling/kamp, lite alea-kan ha betydelse var man står i rummet, var hajen är och vem som är först på filten. Lite mimicry-man spelar haj eller simmare, simmarna kan även vara t.ex krabbor om spelledaren så bestämmer.
Spelförlopp och regler: Placera filten (den räddande ön) i mitten av rummet så att den är så stor som möjligt. En haj väljs ut (antingen en frivillig eller spelledaren). Hajens uppgift är att få fast de andra innan de hinner upp på filten. Musiken börjar spela och alla förutom hajen går eller dansar fritt runt i rummet (runt filten). Då musiken stannar skall alla spelare fly till filten eftersom hajen nu ska försöka fånga dem. Den som blir fasttagen av hajen blir en haj den med. Inför nästa runda viks filten på mitten (dvs. ön blir hälften så stor) och så vidare för varje runda.
-båda fötternas hela fotsula måste vara på filten för att det ska räknas! Man får ha andra spelare på ryggen.
Egen åsikt: Jag var själv lite trött när vi lekte och själva leken var inte riktigt i min smak häller.
Namn: Musen
Antal spelare: helrum
Rekvisita: En stol per person
Spelrum: tillräckligt med utrymme för att springa mellan alla stolar
Speltid: 20-30 min, så länge man vill
Grupp: Rörelse, koncentration, (namn)
Syfte: En rolig lek för att få energi och bli lugnare med gruppen.
Spelhållning: Paidia
Kategori: Agon, lite mimicry var en ska säga “pip pip” och gå med små steg.
Spelförlopp och regler: Alla tar en varsin stol och ställer den någonstans i rummet. Alla utspritt. Alla sätter sig på sin stol förutom en som ska vara musen. När spelet börjar ska musen stå långt borta från den tomma stolen och närma sig den med minimala steg och säga ”pip, pip, pip” medans de andra rör sig mellan stolarna och försöker så att musen inte ska få den tomma stolen. Man får inte ändra sig och springa tillbaka till stolen man rest sig upp ifrån. En annan variation är att en av deltagarna bestämmer vem som ska röra sig just då med att säga deras namn. Man kan även säga sitt eget namn. Kan va bra om man ska lära sig minnas varandras namn. Men kanske bättre om man redan kan namnen ganska bra. Man kan även göra så att de som ska springa mellan stolarna ska t.ex hoppa på ett ben, jämfota hopp eller krypa.
Egen åsikt: Den här leken gillar jag. Jag tycker den är rolig. Jag gillar lekar var man måste tänka lite. Men man får också springa snabbt så det är roligt.
Namn: Pianisten
Antal spelare: hur många som helst förutom spelledaren
Rekvisita: ögonbindel och stol till alla. Spellista och musikspelare.
Spelrum: så att alla ryms med lite avstånd från varandra
Speltid: ca 15 minuter
Grupp: Rörelse, improvisation, sinne
Syfte: Frigörande, rolig
Spelhållning: Paidia, illinx
Kategori: Mimicry
Spelförlopp och regler: Alla sätter sig på en stol med avstånd från varandra och med ögonbindel för ögonen. Spelledaren har en spellista med olika pianostycken som har olika känslor i sig och de som sitter med ögonbindel ska med hela kroppen “spela” detta stycket på ett luftpiano med känslan som är i låten. Vissa låtar gladare vissa ledsammare osv. Spelledaren ska inte spela hela stycken utan byta stycke efter en stund. Spelledaren kan även säga att man ska vara kapellmästare.
Egen åsikt: osäkerhet då man inte vet vad de andra gör. Men ändå rolig.
Namn: Hela havet stormar
Antal spelare: helgrupp förutom spelledaren
Rekvisita: stolar till alla förutom en. Musikspelare.
Spelrum: så att man ryms att springa runt stolarna
Speltid: ca 5-10 minuter per varv
Grupp: Reaktion
Syfte: Så man blir liksom mer skarp i sinnet. Rolig.
Spelhållning: Ludus och Paidia
Kategori: Agon
Spelförlopp och regler: Alla förutom en tar stol och sätter dem rygg mot rygg. Ledaren lägger på en låt. Då ska alla gå eller möjligtvis dansa runt stolarn. Då låten pausas ska alla sätta sig ner så fort som möjligt. Den som blir utan stol hamnar ute. Då tar man bort en till stol. Och samma på nytt.
Egen åsikt: Den Här leken tycker jag är helt trevlig. Spännande.
Namn: Gentleman-riddare-prinsessa/Londonbussen
Antal spelare: så att alla har ett par
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 10 min
Grupp: Reaktion, kontakt, minne.
Syfte: Rolig
Spelhållning: Paidia och Ludus
Kategori: Agon
Spelförlopp och regler: Man ska gå omkring i rummet och blunda först och sedan ska spelledaren ropa ett av positionerna antingen gentleman, riddare eller prinsessa. Och de andra ska hitta ett par och snabbt inta positionen. Annars åker man ut. Gentleman: den ena på knä som i en frieri position och den andra ska sätta sig på knät. Riddare: den ena ska hoppa upp på den andras rygg när den andra står som en ryggsäck. Prinsessa: den ena ska lyfta upp den andra och bära hen. Det finns även positioner som fisk under bron. Londonbussen. Parsäng, toaletten, kenguru, högsäng. De som intar positionen till sist åker ut. Svårt med leken ifall någon är för tung.
Egen åsikt: Jag tyckte inte om leken. Inte roligt att måsta hoppa på någon annan eller ta på sig någon annans vikt mitt i allt.
Namn: Plåster nata (tafatt)
Antal spelare: Hel grupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: tillräckligt för att springa omkring eller utomhus
Speltid: ca 15 min
Grupp: Kontakt, rörelse
Syfte: Bra för att få ut extra energi.
Spelhållning: Paidia
Kategori: Agon
Spelförlopp och regler: Man väljer fasttagare. Alla springer omkring i utrymmet. Om man blir fast av fasttagaren så lägger man handen där man blir fasttagen och får fortsätta springa. Sedan får man ett till plåster andra gången. Tredje gången ska man stå med benen isär och när någon kryper under en så blir man befriad, och man får springa fritt utan plåster igen.
Namn: Koppel Tafatt
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms att jaga och springa
Speltid: ca 10-15 minuter
Grupp: Samarbete, Rörelse, kontakt
Syfte: för att få ut energi
Spelhållning: Ludus och paidia
Kategori: Agon
Egen åsikt:
Namn: Evighetsbrännboll.
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: en boll eller flera bollar
Spelrum: så att alla ryms att springa och kasta. Inga saker som kan gå sönder ska vara omkring.
Speltid: beroende på hur många man är och hur länge man vill ta om det. Ett varv går ganska snabbt om man är ex. 6 personer men kan ta länge om man är 30.
Grupp: rörelse, kontakt.
Syfte: rolig om man gillar tävling. För att få ut energi
Spelhållning: mellan ludus och paidia
Kategori: Agon
Spelförlopp och regler: Ha en boll. Ledaren kastar ut bollen. Någon tar bollen och kastar den mot personer och försöker bränna en i gången. Vem som helst får ta bollen. När någon tar bollen så får hen ta tre steg innan hen kastar den på någon. Om den nuddar vid någon blir den nuddade bränd och måste sätta sig ner. Om den man kastar mot tar fast bollen i luften så är det kastaren som blir bränd. Den brända måste sätta sig ner. Men den nedsatta får stiga upp och bränna igen ifall hen får tag på bollen från sin plats. Ledaren får en gång att ropa ”julafton” då får alla som är brända stiga upp igen. Men det måste göras medan det fortfarande finns brännbara.
Namn: Evolutionsleken
Antal spelare: Helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så alla ryms att krypa omkring
Speltid: ca 20-30 minuter beroende på hur många man är och tills spelledaren avslutar leken. Den kan ta en evighet också.
Grupp: rörelse, kontakt
Syfte: rolig
Spelhållning: paidia
Kategori: alea, agon, lite mimicry
Spelförlopp och regler: Amöba, gräshoppa, kanin, gorilla, människa. Alla är först Amöbor som krälar på golvet. Man ska göra sten sax påse med någon. Den som vinner evolveras. Den som vinner blir gräshoppa(står på huk, fingrarna som sticker ur huvudet som antenner och man säger ”tsirp tsirp tsirp”) den som förlorar förblir amöba. Måste göra med samma art. Den som förlorar far alltid ett steg ner, den som vinner ett steg upp. Efter gräshoppa kommer kanin(går fram gåendes på huk och händerna flata från huvudet som öron och man säger ”flop, flop, flop”) sedan gorilla(står upp och går, slår sig på bröstet om en gorilla och säger ”uga, uga, uga”) och till sist människa, och då är man ute ur spelet. Då är leken ofta färdig då det finns en art av alla och man kan inte göra sten sax påse med någon längre.
Egen åsikt: Ganska rolig tycker jag för den är lite fånig.
Namn: Tjärtunnan
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: föremål. Pinne eller penna.
Spelrum: så att man ryms. Kan vara bra att vara utomhus om man är många.
Speltid: 30 min
Grupp: rörelse, reaktion
Syfte: rolig
Spelhållning: paidia, ludus
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla står i en ring på sina egna platser, som man kallar för “bo”. Man har en pinne eller annat lätt föremål som en går omkring bakom de som står i ringen med och lägger bakom någon i ringen. Om föremålet lagts bakom en ska den som står i ringen märka att den som gått runt lagt föremålet bakom en. Men man får kika bakom sig först när den som går runt gått förbi. Sedan ska man springa till dess bo som man lade föremålet bakom innan den som har föremålet märker att föremålet är bakom en. Om hen inte märker föremålet så hamnar hen mitt i cirkeln tills någon annan hamnar dit. Om hen märker föremålet innan hen som lagt det dit så ska hen ta upp föremålet och springa och försöka få fast den som lagt föremålet. Om den som lagt föremålet åker fast så åker hen i mitten av cirkeln. Men man kan också göra så att man springer motsatt håll och den som hinner först in i boet får vara där i boet och den andra bara ska gå runt med föremålet. Man kan också göra så att när man tagit upp föremålet och börjat springa så kan man kasta det bakom nästa även om man själv håller på att springa. Till sist springer alla omkring om alla gör på det viset.
Egen åsikt: rolig. Roligare om alla gjorde så att man kastade föremålet bakom någon medan man själv håller på att jaga den ena. Då blir det mer kaos.
Namn: Galoppera på torg
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: musikspelare
Spelrum: så att man ryms att springa och dansa runt i rummet
Speltid: ca 3 minuter
Grupp: Rörelse, improvisation, röst
Syfte: För att bli fri i kroppen. Rolig. Man blir avspänd men även blir man uppvärmd och kan skratta tillsammans efteråt. Får ut energi. Uppsluppenhet. Få upp humöret.
Spelhållning: Paidia
Kategori: lite mimicry
Spelförlopp och regler: Alla börjar med att stå in en ring och alla ska ha en siffra. Man ska minnas vem som är före en. Sedan lägger spelledaren på låten Gjallabro av ratatosk, eller någon annan liknande. Alla ska springa, galoppera, hoppa, dansa omkring i rummet som om de vore med i en medeltida festival på ett torg. På samma gång ska alla ropa i sin nummerordning JIIIHAAA så högt man bara kan! Så här håller man på tills låten är slut och man blivit andfådd och svettig.
Egen åsikt: Man får energi och mår bra inför dagen.
Namn: Naturkatastrof
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: stolar
Spelrum: stolar, bra om det finns något att hålla sig fast vid och någonstans att gömma sig.
Speltid: 20 min
Grupp: Minne, rörelse, reaktion
Syfte: rolig
Spelhållning: Ludus och paidia
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Tornado, översvämning, 112, tjuv, brand
Alla går omkring i rummet helt fritt. Spelledaren ropar antingen Tornado, översvämning, 112, tjuv eller brand, och då ska alla ta en viss position. I tornado ska alla ta fasst vid någonting stadigt som inte kan flyga iväg. T.ex ett räck eller en stadig stolpe. I 112 ska man låtsas ringa 112. Man har en luft- telefon och knappar in och säger “1 1 2” högt och tydligt. I tjuv så ska man gömma sig typ i sin huva om man har en huppari, eller under en filt, eller bakom ett gardin. I översvämning ska man stå upp på en stol. Brand ska man lägga sig ner på golvet helt platt. Den som är sist blir den nästa att ropa ut en naturkatastrof.
Namn: jag är ett träd- jumppa version
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 15 minuter
Grupp: rörelse, improvisation, koncentration
Syfte: bli uppvärmd
Spelhållning: paidia
Kategori: mimicry
Spelförlopp och regler: Alla börjar med att stå utanför “scenen”. Sedan ska spelledaren börja med att gå till scenen och säga “jag är ett träd” eller vad som helst. Men med en väldigt överdriven rörelse som fortsätter. Sedan kommer nästa som kanske är “jag är en sten” och ska rulla över golvet och sedan nästa “jag är en fågel” och man ska minnas vem som är före en för sedan ska man byta vad man är och sin plats. Men man får röra sig i hela rummet och göra denna rörelse. Men man måste fortsätta med sin rörelse tills den som är före en har bytt rörelse. Och det måste passa lite in i rummet till det som personerna är. Men till sist kan rummet ha ändrats från det vackra trädet och naturen till någonting helt annat till kanske ett dagis eller något politiskt.
Egen åsikt: Jag försökte som inspicient hitta på en uppvärmande version av jag är ett träd där alla får vara med på samma gång. Det gick bra när vi testade den här versionen. Man blev nog varm i kroppen.
Samarbete:
Namn: Hövdingen
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms i en cirkel
Speltid: ca 2 minuter per varv. Allt som allt leker man kanske i 15 minuter
Grupp: gissning, samarbete, rörelse
Syfte: Bra för att lära sig analysera och försöka gissa från små antydningar.
Spelhållning: mellan ludus och paidia
Kategori: lite agon.
Spelförlopp och regler: Man ska stå in en cirkel och en bestämmer en rörelse. Och alla andra ska följa. Rörelsen får ändras. Gissaren ska först kolla bort medan alla bestämmer vem som är rörelseledaren. När alla ropar att de är färdiga, ska gissaren ställa sig sedan i mitten av ringen och gissa vem som är rörelseledaren.
Namn: Bolleken som heter bolleken
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: en boll
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 20 min
Grupp: samarbete, kontakt, reaktion, fokus
Syfte: fokus, uppvärmning
Spelhållning: ludus
Kategori: agon (alla tillsammans försöker slå det förra rekordet)
Spelförlopp och regler: Alla ska antingen stå omkring i rummet eller i en cirkel och den som har bollen ska kasta upp bollen i luften. Bollen ska hållas i luften. En person får inte röra i bollen två gånger. Man får inte ta tag i bollen heller, utan den ska bara slås upp i luften igen. Varje gång den slås upp så räknar alla så att man vet hur många slag man fått. Man får använda händer, fötter, huvud. Huvudsaken är att bollen hålls i luften så många slag som möjligt. Väggar räknas också som att bollen är uppe i luften.
Namn: Tvåhövdad person.
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: om man vill kan man ha stolar
Spelrum: så att man ryms
Speltid: ca 5 minuter per gång
Grupp: kontakt, tillit, improvisation
Syfte: rolig.
Spelhållning: paidia
Kategori: mimicry
Spelförlopp och regler: Två personer ska hålla armkrok. Spelledaren säger omgivningen, var vi är någonstans. De två som håller armkrok ska prata samtidigt samma sak och ska även röra kroppen på samma vis. De ska göra det mot de två andra som är “en person” och man ska diskutera och komma överens om någonting t.ex ett läkarbesök där den ena är läkare och den andra är patient och de andra i rummet kan titta på denna fina “pjäs” där alla rör sig väldigt långsamt och pratar väldigt långsamt också.
Egen åsikt: rolig
Impro:
Namn: Piraya
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att det ryms att ha avstånd mellan pirayorna och prataren
Speltid: ca 3-6 minuter per person. Beror nog helt på person. Kan ta ca 30 minuter eller mer om alla ska ha en varsin tur.
Grupp: Improvisation, röst
Syfte: lära sig prata oavbrutet utan massa öö och mm. Bli medveten om sina öö och mm.
Spelhållning: Ludus och paidia
Kategori: Agon, lite mimicry.
Spelförlopp och regler: En ska prata på “scenen” och andra ska vara pirayor. Pirayorna bestämmer ett ämne. T.ex öron, fingrar, luft osv. Prataren ska prata oavbrutet. Om prataren säger mmm öö eller tar paus så då får pirajorna närma sig med små steg och med händerna som gapar och stänger vid axelhöjden ungefär och låta som pirayor. Den som pratar behöver inte prata realistiskt men det ska låta trovärdigt.
Namn: Ja/nej
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 4 minuter per person
Grupp: härma, röst, rörelse, improvisation
Syfte: gemenskapskänsla
Spelhållning: paidia
Kategori: ingen eller lite mimicry
Spelförlopp och regler: Prataren ska säga bara ja och nej med olika toder och rörelser och känslor och de i publiken ska härma.
Namn: Destructor
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: beror på hur snabbt den ena börjar skratta. Men allt som allt leker man kanske 10 minuter.
Grupp: koncentration, röst
Syfte: rolig, lära sig att hålla sig från att skratta, och att inte bli distraherad.
Spelhållning: paidia
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Två pratar och en ska vara den distraherande och försöka få nån av dem att skratta. Då den ena skrattar eller båda så har paret förlorat. Och det byts vem som är den distraherande och den som pratar.
Namn: Jag är ett träd
Antal spelare: helgrupp. De på scenen och de i publiken
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att det ryms en scen och en publik
Speltid: ca 20 min
Grupp: improvisation, gruppdynamik, kontakt
Syfte: rolig, påhittighet
Spelhållning: paidia
Kategori: mimicry
Spelförlopp och regler: Alla är utanför scenen. Sedan bestämmer ledaren hur många som ska vara på scenen. Man ska komplettera. ”Ex. Jag är ett ämbar” och ställer sig i en postition som ska symbolisera detta ämbar. Sedan kommer en annan som kanske säger ”jag är en sandlåda” sedan kommer en till som säger ”jag är ett barn” å sen tar den som var först på scenen någon av dem som kom senare och säger ex. “jag tar med mig sandlådan och lämnar barnet”. Och då lämnar typ ”jag är ett barn” och då fortsätter det på samma sätt. Någon i publiken kommer och säger ex. ”Jag är en skola” och någon annan: ”jag är en dagistant”. Man ska hitta på någonting som passar in. Sedan kan spelledaren även säga att alla ska vara med, eller att alla ska ha med en upprepande rörelse eller ljud eller båda.
Egen åsikt: rolig
Namn: 101 sätt att bära en kaffekopp
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: Kaffekopp, helst en som inte går sönder.
Spelrum: så att man kan gå en viss distans
Speltid: tills man inte kommer på fler (ca 30 min)
Grupp: rörelse, improvisation, koncentration
Syfte: rolig, påhittighet
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: ingen (mimicry, agon om man väljer att göra på annat sätt)
Spelförlopp och regler: Man ska ha en kaffekopp eller någonting som liknar en kaffekopp och man ska bära den över rummet en i gången på olika sätt utan att hålla i den med handen och utan att fälla den i golvet. Man kan även göra så att den som fäller den åker ut och göra en tävling av leken på det viset (agon). Man kan ju också göra som olika roller varje gång (mimicry).
Namn: Föredrag med styrda armar
Antal spelare: helgrupp, två på scen andra i publiken
Rekvisita: en rock
Spelrum: så att folk kan rymmas att sitta på golvet och titta på medan professorn pratar
Speltid: ca 5 minuter per person
Grupp: röst, rörelse, improvisation, kontakt
Syfte: rolig
Spelhållning: paidia
Kategori: mimicry
Spelförlopp och regler: Alla ska sitta i publiken. Två ska vara på scen. En person är professorns (pratarens) armar och den andra är professor. Professorn kan ha en filt eller rock på sig så att personen som är armarna kan gömma sig in i rocken. Den som är professorn ska gömma sina egna armar och händer in i rocken. De i publiken kan fråga professorns namn av professorn och ge ett tema till professorn t.ex stol. Och professorn ska berätta om det som om hen vet allt om det. Och armarna ska hänga med som om det är professorns egna armar. Kan även vara påhittat fakta.
Namn: Alfabetssaga
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla kan sitta i en ring
Speltid: ca 20 min
Grupp: improvisation, röst, koncentration
Syfte: lära sig berätta en berättelse utan att planera på förhand
Spelhållning: paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla sitter i en ring. Spelledaren eller vem som helst börjar med en mening och nästa som sitter i ringen ska börja på en mening på bokstaven som den förras mening slutade på och på detta vis skapa en berättelse.
Namn: Mafia
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen, eller om man vill kan spelledaren klä ut sig lite snabbt
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: ca 20 minuter per varv
Grupp: improvisation, gruppdynamik, impro
Syfte: intressant och rolig. Får utforska olika karaktärer.
Spelhållning: paidia, lite ludus
Kategori: mimicry
Spelförlopp och regler: Alla ska ha stänga ögon och välja en karaktär med nam, ålder, personlighet och jobb/sysselsättning. Sedan när spelledaren säger till, ska alla gå omkring som sin karaktär. När spelledaren säger till och släcker lamporna ska alla lägga sig ner på golvet och “sova”. Alla ska vakna när spelledaren säger så och sätter på lamporna igen. Sedan säger spelledaren var vi befinner oss. Kanske en djungel? Sedan när spelledaren säger till så ska alla ställa sig på rad och en i gången ska säga i karaktär vad man är för någonting; namn, ålder, vad man sysslar med. Sedan sova när spelledaren säger så. Mördaren väljs med att rita ett kryss på ryggen av spelledaren. Sedan ska alla vakna och i sina karaktärer göra sina grejer som spelledaren har planerat att de ska göra tillsammans t.ex en bussresa. Sedan ska alla sova. Mördaren öppnar ögonen och pekar på den som dör så att bara spelledaren vet. Sedan ska alla vakna. En är död. Alla ska dra den döda personen till himmelriket. Sedan gör alla saker som spelledaren besätmt, sedan blir det intervju var spelledaren frågar en i gången turvis vad man gjorde klockan 3 på natten. Sedan räknar spelledaren till 3 och alla pekar på den de tror. Den som har fått flest röster far till fängelse oavsett. Sedan ska alla sova igen. Sedan ser man om någon är död igen på morgonen. Om inte, gissade folk rätt. Om jo, fortsätter spelet.
Namn: Under hökens vingar med ljud och känsla
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att det är avstånd från en vägg till den andra och alla kan stå på rad.
Speltid: ca 2 minuter per varv. Allt som allt 20-30 minuter.
Grupp: rörelse, röst, impro
Syfte: rolig
Spelhållning: paidia
Kategori: mimicry, agon
Spelförlopp och regler: En ska vara en hök i mitten av rummet och säga “under hökens vingar kom”. Alla andra ska stå på rad en bit från höken medan höken har ryggen mot de andra. Och då frågar alla samtidigt ”vilket djur” och då säger höken vilket djur och alla inklusive höken blir det djuret. Alla ska röra sig och ha det ljudet från ena sidan rummet till andra sidan och höken ska ta fast någon. Den fasttagna är nästa hök. Sedan kan man ta med känsla. Då ska alla ha den känslan, till exempel fundersam eller rädd eller jätteglad.
Namn: Väderkontinent
Antal spelare: helgrupp förutom
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man kan ta sig från en vägg till en annan och inte så fort.
Speltid: ca 20 min
Grupp: rörelse, improvisation, kontakt
Syfte: kunna improvisera olika väderförhållanden.
Spelhållning: paidia
Kategori: illinx, mimicry
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i rad. Spelledaren säger väder och omgivning. Man ska ta sig från ena sidan rummet långsamt till den andra sidan. Spelledaren kan börja med att säga att man ska bära på en korg av något slag. Då ska alla ha en inbillad korg av något slag. Stor, liten, på ryggen, tvättkorg eller något sånt, som är full med mat och som man måste skydda genom resan. Sedan kan det vara blåst, regn, sol, diken, träsk, öknen och allt möjligt som spelledaren hittar på och man ska agera enligt dessa väder och omgivningar. Kan även vara att spelledaren säger att man ska samarbeta.
Namn: Stolen och kappan.
Antal spelare: en i gången
Rekvisita: stol, rock
Spelrum: så att de andra ryms att sitta och kolla och en stol för den som spelar
Speltid: ca 3 minuter per person
Grupp: Improvisation
Syfte: kunna berätta en berättelse med små naturliga gester. Med nästan ingenting.
Spelhållning: ludus
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Man ska gå till en stol med rock, en person i gången tyst medan de andra är i publiken och kollar. Man ska ta av sig rocken och hänga den på stolen. Naturligt med lite karaktär typ, eller något som berättar en liten berättelse utan ljud. Men alla kan få öva sin del i avskilda områden en-två gånger innan man visar till alla. Alla andra ska analysera och kommentera efteråt vad de analyserade.
Namn: 8 saker i en säck
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man ryms i en cirkel
Speltid: ca 15 min
Grupp: kontakt, röst, impro
Syfte: att kunna säga random saker utan att tänka efter så länge
Spelhållning: paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en ring. Spelledaren börjar med att snabbt gå fram till någon och säga “åtta saker som finns i en säck”. Och spelledaren ska hålla som en “säck” framför den som ska säga 8 random saker som hen drar upp ur säcken en i taget. Och alla andra i ringen ska räkna 1, 2, 3 efter varje gång som hen dragit ut en sak. Typ dammsugare, 1 pizza, 2, grejsimojs 3, rumpnisse 4, godis 5, kakao 6, gorilla 7, rolig 8, och efter det är den som säger åtta saker springa fram till nästa person och säga “åtta saker i en säck!”. Osv, osv tills alla fått säga ca två gånger. Risken kan ju vara att man säger någonting som låter taskigt om man säger helt random saker.
Egen åsikt: rolig
Namn: Nämn 3 saker som…
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man kan stå i ring
Speltid: tills alla fått en eller två turer. Ca 15 min.
Grupp: kontakt, röst, improvisation
Syfte: för att inte tänka för länge utan bara säga. Eller bli snabbtänkt. Rolig
Spelhållning: paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla står i en ring. Spelledaren börjar med att peka på någon och ser in i ögonen och säger säg tre saker som…. man kan mörda någon med. T.ex och den utvalda ska snabbt säga de 3 första saker som hen kommer på. Man kan ju bestämma att man antingen säger vad man först kommer på eller faktiskt realistiska saker.
Namn: Säga före, säga efter
Antal spelare: alla förutom spelledaren. Eller spelledaren kan vara med om hen vill förstås.
Rekvisita: saker i rummet
Spelrum: så att man ryms gå omkring och ha saker
Speltid: ca 30 minuter totalt
Grupp: Koncentration
Syfte: Kunna vänta på sin tur, ge och ta turer i att säga och göra.
Spelhållning: ludus och paidia
Kategori: illinx
Spelförlopp och regler: Man ska lägga olika saker i ett rum. Typ bollar, mattor, stolar och man ska göra olika saker men säga vad man gör FÖRE man agerar. Sedan en version var man säger EFTER att man agerat. Sedan före och efter MED adjektiv. Ex. Slappt, fult, darrande osv. Alla i rummet ska säga en i taget. Inte alla på en gång. Vänta i stillhet tills någon har sagt färdigt. Spelledaren kan säga att man ska vara i kontakt med varandra också. Typ “jag ska gå och säga hej till kalle” och först när man sagt får man börja gå och säger hej. Sedan andra vägen då man först gör och sedan säger. Först då man slutfört det man gjort och blivit stilla kan man säga “jag gick fram till Kalle och sade hej”. Sedan: “jag gick sorgset fram till kalle och sade hej”, “jag ska gå sorgset till kalle och säga hej” osv, beroende på hur spelledaren vill. Men man bestämmer själv vad man ska göra nog.
Egen åsikt: tråkig
Namn: Berätta en saga
Antal spelare: Alla förutom spelledaren
Rekvisita: Man kan ha rekvisita eller vara utan
Spelrum: Så det ryms en scen och spelledaren ryms i publiken
Speltid: ca 13 minuter per berättelse
Grupp: improvisation, kontakt, röst, rörelse
Syfte: Kunna berätta en berättelse fast man är flera, utan planering. Rolig
Spelhållning: paidia
Kategori: mimicry
Spelförlopp och regler: Välj tillsammans i gruppen en saga som alla kan som ni berättar till spelledaren som sitter i publiken. T.ex rödluvan. Ni ska berätta en i gången vad som händer näst. Rekvisita kan ligga omkring i rummet. Typ mattor kan bli sängar eller stigar, stolar kan vara hus, en filt kan vara rödluvans mantel och en lurvig mössa kan representera vargen. Det kan finnas flera rödluvor, flera vargar, flera som är mormor, det kan finnas blommor, stenar, träd,vind, vad man än kommer på.
Kontakt/tillit:
Namn: Blodpotatis.
Antal spelare: alla förutom spelledaren som bara drar ett kryss och kanske säger ifall någon håller på att gå in på ett “farligt” ställe.
Rekvisita: ögonbindlar
Spelrum: så att alla ryms att gå omkring. Bra med väggar inomhus så inte alla virrar bort sig själva utomhus, bra med stadig yta att gå på.
Speltid: ca 15 minuter per varv.
Grupp: kontakt, tillit.
Syfte: rolig, spännande.
Spelhållning: paidia
Kategori: agon, illinx
Spelförlopp och regler: Alla har ögonbindel på ögonen förutom spelledaren. Då ska de ligga på magen. Den som ledaren drar kryss på ryggen på blir blodpotatis medans alla andra är vanliga potatisar. När spelledaren säger till ska de som ligger på golvet stiga upp och ledaren säger att de ska snurra ca 5 varv så att de blir lite yra haha och vet inte var de är och inte vet var alla är. Alla med ögonbindel och går runt i rummet utan att se. Då två krockar med varandra ska de viska till varandra om de är potatis eller blodpotatis. Om en är blodpotatisen ska den andra dö en hurtful död med att ta av sig ögonbindeln och ta tre steg och ropa av smärta högt. Då kan de som dött och åkt ut bli en änglakör som sitter bredvid spelet och som sjunger när blodpotatisen närmar sig nån av potatisarna. Man kan även ha på tid så att man ser hur många blodpotatisen hinner få på den tiden.
Namn: Blind staty eller norsk hund
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ögonbindlar
Spelrum: Så att man ryms att gå omkring i rummet
Speltid: ca 25 minuter
Grupp: kontakt, tillit
Syfte: öva tillit och kontakt
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: illinx
Spelförlopp och regler: Alla i gruppen tar ett par. Alla delar ut sig i rummet. En person i paret ska ha ögonbindel. Den andra leder genom att viska den blindes namn och då ska den blinde gå mot namnet. Sedan ska någon av de séende bestämma när de blinda ska stanna och ledas i en rad mot en vägg. Sedan ska ledarna skulptera de blinde till en skulptör var de är sammanlänkade så att de rör i varandra. Sedan ska ledarna gå till andra sidan mittemot och kopiera de blindes kroppar. Men man måste en annan än den man ledde. Och då när de är färdiga ska de ledande säga att de blinda får komma mot ledarna och de blinda ska hitta sin egen pose i ledarna och säga när de är färdiga. Sedan får de ta av sig masken och se om de hade rätt och sedan får de blinda ge ett namn till statyn.
Egen åsikt:
Namn: Blind dans med impuls från den andra
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ögonbindlar
Spelrum: så att alla kan vara parvis ostört från de andra paren. Mellanrum.
Speltid: ca 6 minuter tills ma byter vem som dansar och vem som ger impuls
Grupp: kontakt, tillit, impro, sinne
Syfte: tillit, sinnestränande
Spelhållning: paidia
Kategori: illinx
Spelförlopp och regler: Man ska vara i par A har ögonbindel och B ska inte ha ögonbindel men ska röra A på olika punkter på kroppen, då ska B röra på den kroppsdelen som har blivit träffad och gå efter impulsen B har fått av att A rört den punkten, och B ska dansa till musiken. B ska hela tiden röra sig och A ska tillföra nya impulser genom att röra på nya punkter på B. Kanske lyfta upp armen, och då får B en impuls att snurra runt. Eller A knuffar till B:s rygg lite och B får en impuls att hoppa fram och sedan fortsätta röra på sig tills A ger en ny impuls.
Namn: Hjälpa den blinde
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: en ögonbindel
Spelrum: så att man ryms att gå omkring även om man är en ring
Speltid: ca 5 minuter per person
Grupp: sinne, tillit, samarbete, namn
Syfte: sinnesträning och tillit till gruppen
Spelhållning: ludus
Kategori: illinx
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en ring. Det är bara en som har ögonbindel och som ska stå i mitten av ringen. Alla som är i ringen ska viska den i mittens namn. Om hen håller på att gå in i någon i cirkeln ska någon viska så att hen ska gå mot den som viskar och på det viset byta riktning. Mindre grupp bra. Större kan bli tråkigt om den blinde går långsamt. Men den blinde kan även välja att gå snabbt.
Namn: Blind buss
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ögonbindel till alla förutom en.
Spelrum: Måste ha ett säkert utrymme var man inte kan trilla ner.
Speltid: ca 6 minuter per person. Kan ta länge om man är i stor grupp.
Grupp: Sinne och tillit
Syfte: sinnesträning och lära sig koordination i rummet
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: illinx
Spelförlopp och regler:
Alla ska stå på ett led med händerna på den som är framförs axlar. Alla ska ha ögonbindel förutom den som är längst bak. Den som är längst bak styr med att ge en klapp på höger eller vänster axel som sedan skickas vidare framåt till den som är längst fram så att hen vet om hen ska till höger eller vänster. Om den som är längst bak klappar på båda axlarna samtidigt betyder det “stanna”. Den som är längst fram bestämmer snabbhet och hur stora svängarna är.
Namn: Den snälla skogen
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: en ögonbindel
Spelrum: så att alla ryms. Jämnt golv.
Speltid: ca 2 minuter per person
Grupp: kontakt, tillit, sinne
Syfte: sinnesträning och lära sig koordination i rummet.
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: illinx
Spelförlopp och regler: Det är en som ska vara blind och stå längst framme framför “scenen”. De andra bestämmer vilken miljö som den blinde ska gå igenom. T.ex ett zoo. Då ska alla vara olika djur och vara i olika positioner på “scenen”/golvet som representerar sitt djur på zoot. Alla säger till då den blinde får börja gå genom denna miljö. Men den blinde måste snurra fem varv först. När den blinde håller på att gå in i någon ska denna någon göra sitt läte som sitt djur gör, ex. en elefant. Det är en som är på andra sidan av miljön som viskar den blindes namn och den blinde ska ta sig fram till namn viskaren.
Namn: Modprovet
Antal spelare: 3 stycken i gången
Rekvisita: stort tyg, en ögonbindel
Spelrum: så att man kan springa över rummet. Jämnt golv.
Speltid: ca 30 sekunder per person
Grupp: tillit, kontakt
Syfte: lära sig tillit, bli modigare, gå mot sin inbyggda skyddsinstinkt
Spelhållning: paidia
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: två håller i en filt väldigt hårt, bra med ett väldigt långt tyg som de som håller fast kan svepa omkring sig själva, så att tyget hålls. En ska då springa med ögonbindel så hårt hen bara vågar in i filten.
Egen åsikt: Man trodde att man var modigare än vad man faktiskt var. När man börjar springa så springer man bara men när man känner på sig att man närmar sig filten så saktar man in.
Koncentration
Namn: Klappimpuls
Antal spelare:
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att alla kan sitta i en ring
Speltid: ca 10 minuter
Grupp: Koncentration, fokus, reaktion
Syfte: förstärka koncentration, reaktion, och fokus
Spelhållning: paidia och ludus
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla ska sitta i en cirkel. Allas händer ska gå i kors över och under varandra, men så att allas händer är i golvet. Alla en i gången ska klappa en hand i gången ner i golvet och klapparna ska gå i så jämn takt och så fort som möjligt runt i en cirkel.
Två varianter: antingen egna händer i kors eller kors med varandra. Dubbel klapp på golvet: impulsen vänder håll. Man åker ut om man gör fel.
Namn: Kasta käpp
Antal spelare: helgrupp, så att alla har ett par
Rekvisita: Alla varsin lång karate-pinne
Spelrum: så att alla ryms
Speltid: Så länge man vill eller kort
Grupp: Intuition, tillit, kontakt, koncentration, samarbete, sinne, reaktion
Syfte: Övar koncentration, intuition och tillit.
Spelhållning: Ludus
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla ska stå parvis eller mittemot varandra i en cirkel. Alla har en varsin käpp och man ska försöka känna av när man ska kasta och byta käpp på samma gång i luften. Man ska försöka så att käpparna inte krockar, speciellt om man står i en cirkel och gör detta. Viktigt med ögonkontakt.
Namn: Byta käpp
Antal spelare: alla förutom spelledaren
Rekvisita: en karate-pinne per person
Spelrum: tillräckligt
Speltid: ca 7 minuter
Grupp: Koncentration, reaktion, samarbete, tillit
Syfte: lära sig höger och vänster,
Spelhållning: ludus
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla står i en cirkel. Alla står med varsin käpp. Spelledaren säger höger eller vänster och man ska gå enligt det. Lämna sin käpp ståendes och ta den som är framför innan den faller till golvet.
Egen åsikt:
Namn: Handimpuls
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: tillräckligt
Speltid: ca 5 minuter
Grupp: kontakt, sinne, rekation
Syfte: reaktions- och sinnestränande
Spelhållning: Paidia och lite ludus
Kategori: ingen
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en ring och ha stängda ögon, alla håller varandras händer. Spelledaren börjar med att skicka en impuls antingen till höger eller vänster genom att klämma en hand som är till höger eller vänster. Impulsen skickas vidare så att den går runt i ringen. Impulsen kan byta håll om man gör en dubbel kläm, eller gör tillbaka till den som just gav en impuls.
Namn: Hi Ha Ho
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så att man kan stå i en ring
Speltid: ca 15 min
Grupp: Koncentration, fokus, kontakt, rörelse, rytm, röst.
Syfte: för att förbättra koncentrations- och reaktionsförmågan. Vara mer vaken inför kommande övning.
Spelhållning: mellan paidia och ludus
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Alla ska stå i en ring.. Varandras handflator ska vara mot varandra vid huvudhöjd. Vem som helst kan börja med HI! Med handflatorna ihop mot någon å den motpekade ska säga HA! Å sedan de två bredvid ska dra diagonalt på sidan av den som sade HA och säga HO! Sen så ska man lägga händerna upp tillbaka mot varandra när man är ”ledig”. Sedan ska den som sade HA säg HI mot en ny. Och samma sak igen. Den som gör fel åker ut.
Namn: Ninja!
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så alla ryms i en cirkel
Speltid: beror på mängden pers. Ca 15 min om man e 7 stycken.
Grupp: Reaktion. Taktik. Kontakt. Rörelse
Syfte: lära sig hoppa längre. Koordination med kroppen
Spelhållning: Paidia och ludus
Kategori: Agon, lite alea i början-inte vet man ju vem folk röstar på i början.
Spelförlopp och regler: Alla ska så i ring. Alla står med ett ben inne i ringen. När spelledaren räknat till tre, ska alla hoppa ut och stanna i en pose. Ledaren räknar till tre pånytt och alla pekar på den de tyckte hade snyggast pose. Den med flest röster får börja. Då ska man igen ta fötterna in i cirkeln och hoppa alla ut igen, då spelledaren räknat till tre, i en ny position. Då får den som börjar, hoppa mot den som är framför i cirkeln och så ska den som är framför hoppa på samma gång och försöka så att den bakom inte kan hugga av armen med sin hand på den som är framför. Men den som är framför får inte hoppa förrens den som ska hugga hoppat. Utan det ska ske på samma gång. Sedan ska det fortsätta runt och runt. När en arm huggits av kan den sättas bakom ryggen eller i fickan. När båda armarna har huggits av någon så är hen ute ur cirkeln. Den som vinner är den som lyckats ha kvar en eller flera armar när alla andra fallit ut.
Namn: Kung Geroge
Antal spelare: helgrupp
Rekvisita: ingen
Spelrum: så alla ryms
Speltid: ca 15 minuter
Grupp: Reaktion, koncentration, röst/rytm
Syfte: Förbättra minnet. Hänga med
Spelhållning: Paidia och ludus
Kategori: agon
Spelförlopp och regler: Denna lek är som en ramsa som man ska upprepa men även en<
Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...
På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...
Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 | 31 |
||||||||
|