aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2023

Fredag den 13.10.2023 (skriver detta på Lördag 14.10)

Av Rymil - 14 oktober 2023 19:24

Den här veckan har vi haft grundutbildning i skådespelarkonst. Vi har haft det roligt. Haft teori, och baserat på teorin gjort en pjäs. Jag och en annan har varit inspicienter den här veckan och dragit uppvärmningarna på morgnarna. På tisdag hade vi alla en livskarta vi gjort som var och en fick presentera i en halv timme. De flesta hade gjort sina kartor på stora papper. A2 papper tror jag. Man skulle berätta om saker som varit livsföränderliga med datum och allt. Jag kanske inte hade den positivaste livskartan, så några tårar hann sippra ut medan jag berättade, men några positiva saker fick jag intryckt åtminstone! Den kartan öppnade mycket i mig och veckan har känts extra tung. Idag, fredagen var jag tvungen att ta en dag för mig själv. Vara i skogen, inte ha någonting med internet att göra. Vara i min egen fantasivärld. I ugglornas rike. Jag märkte att jag inte orkade ta hand om mig. Duscha och borsta tänder och sådant. Kroppen höll på att säga kaputt. Jag var bara trött hela tiden. Och bara det att jag tog en dag för mig själv, nu känns det som att jag orkar igen. Jag fick processerat saker i min ensamhet. Naturen hjälpte mycket, och att få leka skogstomte för en dag som inte har någon koppling till den verkligheten som mitt människo-jag lever. I strongly recommend to leka skogstomte för en dag! Hahahahaha! 

Tillbaka till undervisningen... jo vi har jobbat med en inte-jag karaktär som jag kände mig exalterad över. Jag hade utstyrslat mig och allting på torsdag med peruk och skägg och en doktors-rock och jag tyckte att det var jättrrooliigt! Min karaktär var så bra! Men sedan sade läraren att jag skulle borda se ut som vem som helst. Då blev jag lite sur.. jag tycker inte om att jag måste dämpa ner mig själv då jag äntligen känner att jag får göra det jag vill... Jag kan ju inte ha naturligt skägg som min karaktär ska ha..... nåh jaa.. Kanske jag bara ska svälja och göra som läraren säger.. ELLEERR vara lite finurlig heheheh och göra på mitt sätt! Låtsas som om jag inte hördee eheheheheheheeee...... Eller kanske inte känslorna ska ta över undervisning. Om vi ska lära oss att se naturliga ut och ändå ge en inverkan så kanske det är det man ska göra... hmmmm... Men just den här gången vill jag inte lyssna. Kanske det inte gör någonting om man inte lyssnar EN gång.. hmm tänka tänka.. 

Nåh! Vi har lärt oss nya roliga lekar! Som 8 saker i en korg och nämn 3 saker som.... finns i en väska! t.ex

Haft föreläsning om antikens drama, episk-överdriven drama. Arbete med aristoteles och en grekisk gud som ska vara med i vår lilla show som vi hade ca en halv timme på oss att planera och sedan redovisa. Vi gjorde det lilla demot på basen av berättelsen törnrosa och gjorde om den lite till en aristoteles-grekisk gud version där den grekiske guden Zeus varit otrogen mot sin fru, och barnet som blivit till är törnrosa och Zeus fru då förutspår att barnet kommer att dö på dess 16-års dag. Och hon dör p.g.a alkoholförgiftning.  Sedan hade vi på torsdag att göra ett til demo. Något om nån av världens orättvisor, där man hoppar ut och in i karaktär. Utanflr karaktär berättar man för publiken vad sin karaktär ska göra och sedan in i karaktär gör man saken och säger sin replik, och efteråt utanför karaktär "sade karaktären". Detta för att lära ut någonting till publiken, för att förändra världen. Man ska även ha med någon låt eller någonting man säger som att "rösta, rösta, rösta!". Vi tog den finska natioinalsången "vårt land vårt land.." men sjunget i en väldigt tråkig och ful tonart. Det handlade om de rika och de fattiga. Och att statsministern vill ha mera lön så att studerande blir ännu mer fattiga. Stackars Petteri Orpo att han inte kunde köpa en bil idag för att han köpte en helikopter idag. Studerande kunde äntligen köpa nya strumpor, usch va dåligt, tar på Petteri Orpos ego, måste göra dem mer fattiga. Hahaha. 

Jo! Vi hade också våra demon i röst och text och röst och rörelse en gång till denna veckan. Det kom fler folk än förväntat för att titta och lyssna, men jag kände mig inte alls så nervös. Nervositeten for den första gången vi hade demona hehe och den kom inte tillbaka! 

Joo! Tack för denna veckan! Wooh! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabr...

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...

Av Rymil - 19 november 2023 20:29

På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards