aventyrsbloggen

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2023

6.10.2023 Fredag

Av Rymil - 14 oktober 2023 18:56

Idag fyller jag 23!! WUUUUUHUUUUUUUU

Vi har påbörjat kursen Grundutbildning i skådespelarkonst och jag är verkligen exalterad över den kursen! Jag är nyfiken och redan namnet låter ju intressant! Kurserna Röst och text och röst och rörelse har avslutats och vi har haft fåra demon i det. Vi bjöd in de som går på musik för att delta i vår demo. Det var väldigt nervöst men vi klarade det! Jag framförde min dikt "lost at sea" i mörker. Jag kände mig väldigt nervös så att rösten darrade, men jag kände mig stolt att jag hade läst upp den för de i musik. Jag presenterade mig, läraren sänkte belysningen i spotten och jag stängde mina ögon och började läsa upp min text. Jag hade mina ögon stängda under hela uppvisningen, men jag öppnade mina ögon före sista meningen i min dikt: "jag är livets magi". Det kändes häftigt! Jag försökte hålla så mycket pauser som möjligt, men det var svårt p.g.a nervositeten. Men jag tyckte att det var bra att vara nervös, för känslorna i texten kom bättre fram. Känslan i texten skulle nämligen höras i rösten så att folk kunde höra hur jag tänkte och kände angående orden, så att folk kunde automatiskt tolka vad jag menade mer. Eftersom att min text är ganska symbolisk, så kan det vara bra att komma med hjälpmedel som finns i känslan i rösten. Jag skulle ta pauser innan jag fortsatte med nästa mening, för att se bilderna framför mig och komma in i rätt känsla. Det blev mer effektfullt ju längre pauser jag hade. Andades och suckade emellan. Sedan hade vi även en kollektiv demo, där vi alla berättade om älvor. Vi satt i en ring med musikstuderandena och alla hade sina egna meningar att säga. Vi skulle även komma med bakgrundsljud av natur och feer. Det kändes roligt. Jag nynnade en melodi, jag visslade som en fågel, lät som en kråka, som en uggla och skrattade litegrann. Volymen skulle stiga och stiga mer mot slutet i ett kaos tills det var en som stampade i golvet, och berättelsen fortsatte, lugn med lite fågelkvitter. Ett alldeles nytt kontext, att sitta i en cirkel såhär, med en berättelse, med bakgrundsljud och med folk från en annan klass som sitter i ringen och har ingen aning om vad som kommer att ske. 

På lektionerna har vi gått omkring och repeterat våra texter, även burit varandra, dragit varandra, ropat till varandra. Haft våra individuella texter framför klassen och fått feedback, för att göra dem bättre på scen. På röst och rörelse har vi tränat och lärt oss om kroppen. Om grundning, om fotens 4 delar den står på; stortåbas, lilltåbas, utsida häl, insida häl. Även handens grundning viktig, att hålla vikten lika mycket på alla baser. Bäckenets betydelse. Hålla bäckenet rakt. Bakåt tippat bäcken och framåt tippat bäcken. Handleden och fingrarna. Snurrat ett finger i taget. Raka armar. Raka ben. Pulshöjande, som kändes väldigt jobbig för mig och jag började gråta nästan varje gång. Meen! Nu är det över! Hahaaa! Röst och rörelse, där fick vi sjunga och ha många röstövningar. Lära oss om stämband; vilka delar i halsen som jobbar och styr ljudet. Fonationsrör; bra för att mjuka upp stämbanden och få bort eventuella knutar i stämbanden om man sådana råkar ha. Roligt att man fick sjunga! För jag älskar att sjungaaaaaaa! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rymil - 10 december 2023 14:54

Den här veckan har varit rolig! Vi har uppträtt med berättelsen för tre grupper. Första gången gick helt okej, man var ju lite nervös. Andra gången var jag inte så nervös så det gick jättebra och jag kände mig bekväm. Tredje gången gick också likabr...

Av Rymil - 2 december 2023 12:41

Idag är det första adveeeeeeent!! ? För tre veckor sedan började vi arbeta på en saga om ett troll och ett sjörå. Sagan krävde mycket ändringar för att göra den mer logisk och intressant att lyssna på. Det var en lite jobbig process men veckan där...

Av Rymil - 19 november 2023 20:29

På onsdag 1.11.2023 åkte vi mot Skellefteå. Vi hade ingen lektion före. Tobias började köra oss klockan 12:45 mot Vasa där båten skulle ta oss till Skellefteå. Körandet till båten tog ca 1,5 timmar och i båten var vi väl 4 timmar. Lite mat och lite...

Av Rymil - 30 oktober 2023 17:33

Hejsan! Idag hade vi pedagogikens sociologi lektion. Vi hade sedan efter scenteknik var vi lärde oss om ljus på scenen, tekniskt liksom. Hur man kopplar ljus och ändrar deras färger. Så vi fick alla testa på det idag. Även lärde man sig en massa nya ...

Av Rymil - 21 oktober 2023 12:24

Nu är kursen “Grundutbildning i skådespelarkonst” avklarad. Det var en mångsidigt givande kurs som jag tyckte mycket om! Man lärde sig faktiskt mycket om olika stilar inom teater och performance. Omfattande stilarna: Antika Grekland och T...

Rymil, 23


Hej! Jag heter Rymil och jag är första årets studerande till scenkonstpedagog på Novia i Jakobstad.
Hit samlar jag information och skriver dagbok om vad jag gjort under dagens lopp som är länkat till studierna.
Välj avdelning "allmänt" eller "lekmapp"

Kategorier

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i portfoliot

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards